news-img

Publicēšanas datums: 28.07.2021.

Kāpēc es nevaru izgulēties?

Ļoti labi zinām, ka paši vien esam vainīgi pie miegainības, kas visu dienu nomoka, ja naktī esam gulējuši vien piecas vai sešas stundas. Bet – ko darīt, ja naktī gulēts pietiekami, tomēr diena tiek pavadīta uz bezspēka un noguruma nots? Konsultē ''Veselības centrs 4'' filiāles ''Juglas klīnika'' neiroloģe un neirosonoloģe Ruta Plotniece


Nereti ikdienas steigas rezultātā miegs tiek atlikts otrajā plānā, neapzinoties, ka tas ietekmē gandrīz visas organisma sistēmas – no smadzeņu darbības funkcijām līdz pat imūnās sistēmas funkcijām,– kas nozīmē, ka labs miegs ir svarīgs darbaspēju nodrošināšanai, koncentrācijai, kā arī īslaicīgās un ilglaicīgās atmiņas nodrošināšanai.
Neiroloģe Ruta Plotniece norāda, ka kvalitatīva miega trūkums var ietekmēt ne tikai pašu pacientu, bet arī apkārtējos, piemēram, autovadītājam izraisot avārijas vai arī nogurušam ārstam – operējot cilvēku. Tāpat slikts miegs var būt iemesls trauksmes vai depresijas attīstībai. Neiroloģe norāda – kopumā līdz pat 30 procentiem cilvēku ir dažāda veida miega traucējumi. Tas nozīmē, ka pacienti vismaz trīs reizes nedēļā sūdzas par sliktu miegu.


Astoņas stundas un tomēr neizguļos...
Katrs cilvēks ir individuāls, tādēļ arī katram no mums ir individuāla nepieciešamība pēc noteiktām stundām miega. ''Zīdaiņiem ir vislielākā vajadzība pēc miega, savukārt senioriem nepieciešamais miega ilgums būs mazāks. Vecumā no 18 līdz 64 gadiem naktī vidēji būtu jāguļ septiņas līdz deviņas stundas.'' Ja naktī gulētas nepieciešamās stundas, taču nākamajā dienā jūtamies noguruši un neproduktīvi, ir nepieciešams novērtēt miega kvalitāti – ja tā ir slikta, tad pat ar deviņām stundām miega nepietiks, lai cilvēks justos izgulējies.
Plotniece akcentē, ka dažkārt vainīgas var būt arī dažādas blakus slimības: neirodeģeneratīvās saslimšanas, insulti, smadzeņu audzēji vai infekcijas, kā arī depresija. Arī endokrīnās saslimšanas, piemēram, vairogdziedzera, virsnieru slimības, cukura diabēts, var provocēt miega traucējumus. Un, protams, viens no miega traucējumu pamatcēloņiem ir stress: ''Ilgstošs stress un situācijas, kuras pašam ir grūti ietekmēt, piemēram, smagas slimības ārstēšana, ieilgusi un emocionāli sāpīga šķiršanās, tiesas procesi un citi faktori var ietekmēt miega kvalitāti. Miega traucējumi var norādīt arī uz retām slimībām, kas bieži saistītas ar noteiktu ģenētiku, piemēram, hipersomnija vai narkolepsija.''

Ievēro ''miega higiēnu''

Miega traucējumu ārstēšana ir atkarīga no iemesla, kas traucējumus izraisa, taču psihiatre uzsver, ka katram no mums ir spēks ievērot tā saukto ''miega higiēnu'', kas atstāj spēcīgu ietekmi uz miega kvalitāti:

  • Vismaz 30 minūtes pirms gulētiešanas pārstāj skatīties televīziju un lietot viedierīces. Tās izstaro zilo gaismu, ko mūsu galvas smadzenes uztver kā saules gaismu.
  • Izvairies no kofeīna lietošanas vismaz piecas stundas pirms došanās naktsmierā, bet no alkohola – vismaz trīs stundas pirms došanās gulēt.
  • Nepārēdies un nesmēķē pirms došanās gulēt.
  • Nav ieteicams lietot zaļo un stipru melno tēju, kas tonizē ķermeni.
  • Izvairies no fiziskām aktivitātēm vismaz četras līdz piecas stundas pirms gulētiešanas, un tieši tāpat – no intensīvas garīgās piepūles pirms miega.
  • Katru dienu dodies gulēt un celies vienā laikā, izvairies no gulšņāšanas dienas laikā.
  • Pirms miega izvēdini telpas, guļamistabā nodrošini klusumu un tumsu, kā arī izvēlies sev atbilstošu matraci un spilvenu.

Vairāk lasi portālā ''delfi.lv''

Saistītas ziņas

news-img
08.10.2021.

Kas liek veidoties polipiem?

news-img
27.09.2021.

Intīmā veselība un laba pašsajūta

news-img
05.10.2021.

Vai tu izmērīji holesterīna līmeni?

news-img
04.10.2021.

Mamogrāfija: viens izmeklējums var glābt tavu dzīvību!

news-img
04.10.2021.

Akūta caureja: kas jāņem vērā

news-img
04.10.2021.

Aizdomas par trombiem? Pārbaudies!

news-img
01.10.2021.

Iemesli kāju tūkšanai

news-img
01.10.2021.

Antibiotikas - bieds vai palīgs?

news-img
29.09.2021.

Kakls jākopj tik pat rūpīgi kā seja

news-img
28.09.2021.

Autiņbiksīšu dermatīts mazajiem

Visas ziņas