news-img

Publicēšanas datums: 27.07.2020.

Kāpēc sēņu ēdieni var izraisīt diskomfortu kuņģī, un kā tās pagatavot veselīgāk?

Kas gan var būt garšīgāks par pirmo sēņu mērci ar jaunajiem kartupeļiem un dillēm. Tomēr ne reizi vien dzirdēts, ka sēnes ir ļoti smags, grūti sagremojams produkts.

''Veselības centra 4'' gastroenteroloģe Ilona Vilkoite stāsta, ka sēnes noteikti var iekļaut uzturā, taču galvenais ir ievērot mērenību. ''Zināms, ka sēnes kuņģī turas 6-8 stundas, tāpēc pēc maltītes ilgu laiku var būt sāta sajūta. Tas, kā organisms spēs pārstrādāt sēnes, atkarīgs no kuņģa veselības. Tiem, kam ir kāda kuņģa, barības vada vai aizkuņģa dziedzera kaite, apēdot lielāku sēņu porciju, ilgāku laiku var būt smaguma vai pilnuma sajūta, arī spiedošas sajūtas, var aktivizēties atviļņa simptomātika. Šajos gadījumos sēnes uzturā ieteicams lietot retāk, mazām porcijām, turklāt tās negatavot treknās mērcēs ar asām garšvielām, kas varētu pastiprināt nepatīkamās sajūtas. Jo treknāks ir ēdiens, jo to grūtāk sagremot.''

Maltīti ar sēnēm gastroenteroloģe iesaka plānot pusdienās vai vismaz 6 stundas pirms gulētiešanas. ''Ieteicams sēnēm katru reizi nepievienot gaļu, jo tas apgrūtina gremošanas procesus. Porcijā vajadzētu iekļaut arī šķiedrvielām bagātus produktus - dārzeņus, zaļos salātus.''

Uzturā drīkst lietot tikai kvalitatīvas - tīras, nebojātas sēnes. Rūpīgi jāraugās, lai groziņā neieliekam indīgas sēnes. Saindējoties ar sēnēm, sekas var būt nopietni aknu bojājumi.

Kā pagatavot veselīgi?

Sēņu pagatavošanas veidi ir ļoti dažādi: tās var sālīt, marinēt, pievienot salātiem, biezzupām vai zupām ar buljonu, vārīt, cept, gatavot kā sāļo pīrāgu pildījumu, grilēt kopā ar dārzeņiem. Plašs lietojums ir kaltētām sēnēm un to pulverim, ko ziemā var uzkaisīt sviestmaizēm, biezpienam, vārītiem graudaugiem.

Gatavojot sēnes, var pievienot kādu karoti olīveļļas vai sviesta, jo ir vitamīni, kuri šķīst taukos, un tikai tā tos var uzņemt, piemēram, D vitamīns. Var pievienot dažādas garšvielas, jo tās pašas par sevi uzlabo gremošanas procesus. 

Vairāk lasiet žurnālā ''Praktiskais Latvietis'' 2020.gada jūlija izdevumā

Saistītas ziņas

news-img
09.07.2020.

Mūsdienīgas tehnoloģijas, ar kuru palīdzību var uzlabot savu ķermeni

news-img
07.08.2020.

Ar ko nākas saskarties jaunajām māmiņām pēcdzemdību periodā?

news-img
06.08.2020.

Satriec sāpes un atgūsti kustību prieku ar X-Wave triecienviļņu terapiju

news-img
05.08.2020.

Saule šovasar mūs pārāk nelutina – te ir, te nav

news-img
05.08.2020.

Asinsspiediens kļuvis augsts

news-img
05.08.2020.

Cik grūti ir norīt kobru un cik mulsinošs ir taisnās zarnas izmeklējums jeb kolonoskopija?

news-img
05.08.2020.

Kas ir dzemdes mioma?

news-img
30.07.2020.

Atkal pietūkušas kājas: ķirurģes padoms, ko darīt

news-img
27.07.2020.

Kāpēc sievietes un vīrieši lūdz palīdzību seksologam?

news-img
27.07.2020.

Perimenopauze — hormonālas svārstības

Visas ziņas