news-img

Publicēšanas datums: 09.11.2020.

Kas ir monodiēta?

Jebkuram cilvēkam pēc 25 gadu vecuma organisma pamatvielmaiņa lēnām gadu no gada samazinās. Savukārt, ja trūkst fiziskās slodzes, svara pieaugums var būt īpaši jūtams. Atbildes sniedz ''Veselības centrs 4'' filiāles ''Diagnostikas centrs'' uztura speciāliste Guna Rijkure

''Man ir apmēram 10 lieki kilogrami, un nekādi nespēju no tiem atbrīvoties. Iespējams, tāpēc, ka man ir jau pāri 50 un esmu novērojusi, ka sievietēm menopauzē svars nāk klāt. Savulaik man bija kolēģe, kura cīnījās ar lieko svaru divas reizes gadā, veselu mēnesi ēdot tikai un vienīgi ābolus - mēneša laikā viņai svars ievērojami samazinājās, bet līdz nākamajai ābolu ēšanai tas nepaspēja tā pieaugt, lai būtu redzams, ka viņai ir liekais svars. Es apsveru - varbūt arī man sekot bijušās kolēģes piemēram? Vai es nenodarīšu savam organismam pāri, ja mēnesi pārtikšu tikai no āboliem un papildus lietošu vitamīnu kompleksu?'' Inese

Atbild ''Veselības centra 4'' uztura speciāliste Guna Rijkure:

''Jebkuram cilvēkam pēc 25 gadu vecuma organisma pamatvielmaiņa lēnām gadu no gada samazinās. Savukārt, ja trūkst fiziskās slodzes, svara pieaugums var būt īpaši jūtams. Parasti sievietes uz pirmo konsultāciju pie uztura speciālista nāk 30-35 gadu vecumā, jo tieši šajā periodā viņām parādās tiešām manāms svara pieaugums. Tas notiek tādēļ, ka, pirmkārt, darba stundas aizrit sēžot, otrkārt, laiku sportam grūti atrast, treškārt, pārvietošanās notiek pamatā ar auto, un, ceturtkārt, materiālie apstākļi atļauj iegādāties daudz pārtikas.

Ineses situācijā man būtu jāizsaka viņai kompliments, ka lieki 10 kilogrami viņai parādījušies, tikai sasniedzot 50 gadu vecumu.

Aizrauties ar monodiētu, kad tiek ēsti tikai āboli, gan neieteiktu. Tas nav vēlams ne jaunam, ne vecam, jo nerada izpratni par sabalansētu, veselīgu ēšanu. Turklāt, ievērojot tik striktus uztura ierobežojumus, var panākt olbaltumvielu, labo tauku, šķiedrvielu deficītu, ko, lietojot kompleksos vitamīnus, nebūs iespējams kompensēt.

Ieteicamāk būtu uzsākt, atjaunot vai turpināt mērenas fiziskās aktivitātes. Ideāla būtu peldēšana un riteņbraukšana, kas lieliski palīdzēs sadedzināt liekos tauriņus. Protams, rūpīgi jāpārskata arī sava ēdienkarte, kā arī tas, kas tiek dzerts - varbūt par daudz tiek lietoti treknie piena produkti, sulas vai dažādi saldie našķi. Protams, veiksmīgāk strādās individuāls, kopā ar uztura speciālistu izveidots ēšanas plāns.''

Lasiet rakstu laikraksta ''Tautas Veselības Avīze'' 2020. gada novembra numurā

Saistītas ziņas

news-img
23.11.2020.

Vingrinājumi kāju vēnu veselībai

news-img
20.11.2020.

Kā mainās sievietes āda grūtniecības laikā?

news-img
15.11.2020.

Pastaiga ir dabiskākais veids, kā pilnībā nodarbināt savu ķermeni

news-img
12.11.2020.

Peldēšanās visas sezonas garumā

news-img
12.11.2020.

Podiņa gudrību apgūšana

news-img
12.11.2020.

Kas ir kolikas?

news-img
12.11.2020.

LU profesora pētījums norāda uz aptaukošanās ietekmi uz Covid-19. Pārbaudies!

news-img
10.11.2020.

Rudens laika apstākļi apdraud redzi

news-img
09.11.2020.

Ko mūsu kuņģim nodara pretsāpju medikamenti?

news-img
04.11.2020.

Pīpējamie vitamīni

Visas ziņas