news-img

Publicēšanas datums: 16.07.2021.

Neaizmirsti par bērna drošību!

Vasara ir gadalaiks, kad ģimenes ar bērniem biežāk dodas dažādos izbraucienos, atpūšas pie dabas, kā arī vienkārši kopā bauda brīvdienas un jauko laiku. Ieteikumus bērnu veselībai un drošībai vasarā sagatavojusi  ''Veselības centrs 4'' filiāles ''Capital Clinic Riga'' pediatre Daira Brenča

1. Insektu kodumi
Īpaši svarīgi pirms došanās pastaigās vai atpūtā brīvā dabā nodrošināties ar pretodu, ērču un citu insektu līdzekļiem.
''Insekta koduma vietai klāt jāpieliek kaut kas vēss. Ja koduma vieta niez, var lietot gelu pret niezi, stipras niezes gadījumā, konsultējoties ar ārstu vai farmaceitu, bērnam var iedod kādu no antihistamīna līdzekļiem piemērotā devā. Ja iekodusi lapsene, bite vai irsis, koduma vieta jāatvēsina ar mitru, vēsu dvieli, vēsu kompresi vai uz tās jāuzklāj atvēsinošs gels. Ja pēc bites vai lapsenes dzēliena bērna ķermenī ir palicis dzelonis, tas jāizņem ar pincetes palīdzību, pēc tam koduma vieta jādezinficē un jāpieliek vēsa komprese. Anafilakses jeb nopietnas alerģiskas reakcijas gadījumā noteikti jāmeklē speciālistu palīdzība,'' skaidro pediatre Daira Brenča.


2. Pārkaršana
Vasarā bērni var pārkarst, gan atrodoties tiešā saulē, gan arī slikti vēdinātās, karstās telpās, automašīnā vai arī ja ir pārāk biezi saģērbti. Sākumā bērns var būt kaprīzāks, vēlāk var parādīties miegainība, galvassāpes, paaugstināta ķermeņa temperatūra, nevēlēšanās ne ēst, ne dzert vai gluži pretēji - lielas slāpes. Var būt arī vemšana vai slikta dūša. Smagākos pārkaršanas gadījumos var būt arī krampji un samaņas zudums. Bērnam vasarā nevajadzētu uzturēties tiešos saules staros, tāpēc neplānojiet pastaigas vai rotaļas ārpus telpām dienas laikā ar augstu saules intensitāti (laikposmā no plkst. 11.00 līdz 16.00).


3. Atpūta pie ūdens
Atpūšoties pie ūdens, pats svarīgākais ir ielāgot, ka ne uz mirkli nedrīkst atstāt bērnu bez uzraudzības - vai tas būtu pie jūras, ezera, piemājas dīķa vai piepūšamajā baseinā. Ļaujiet bērnam rotaļāties, plunčāties un peldēties tikai tik tālu, cik pieaugušais viņu var labi redzēt un nepieciešamības gadījumā atsteigties palīgā.
Dažkārt bērni nespēj sajust robežu, kad jābeidz plunčāties ūdenī, un var pārlieku atdzist, tad var būt drebuļi, parādīties zosāda, āda var kļūt pelēcīgi zilgana un vēsa.
''Ja peldoties gadījies pārlieku atdzist, nekavējoties jānāk ārā no ūdens, jānovelk slapjās peldbikses vai peldkostīms, ar sausu dvieli jānosusina bērns un uz kādu brīdi viņu var pat ietīt sedziņā vai sausā dvielī (var arī pieaugušo jakā). Šādos brīžos palīdzēt sasildīties var arī fiziskas aktivitātes - skriešana vai lēkāšana,'' stāsta pediatre Daira Brenča.


4. Braukšana automašīnā
Vasara ir laiks, kad biežāk dodamies ekskursijās un izbraucienos, tāpēc svarīgi atcerēties, ka karstajā laikā pat uz īsu brīdi nedrīkst bērnu atstāt vienu pašu automašīnā. Tāpat paņemiet līdzi pietiekami daudz ūdens un piedāvājiet bērnam regulāri padzerties.
Lai izvairītos no pārkaršanas vai apaukstēšanās brauciena laikā, automašīnas salona temperatūra jāiestata apmēram četrus, piecus grādus zemāka nekā āra temperatūra, nodrošinot patīkamu klimatu brauciena laikā.


5. Ēdienkarte vasarā
''Ikdienas ēdienkartē vēlams iekļaut sezonālos vietējos augļus, ogas un dārzeņus. Dārzeņi, ogas un augļi, zaļumi un zaļo lapu dārzeņi ir bagāti ar dabiskiem vitamīniem un minerālvielām, kas ir īpaši svarīgi, ja vēlamies uzkrāt spēkus un enerģiju gada tumšajiem mēnešiem. Ēdiet tos paši un piedāvājiet bērnam! Ieviesiet ģimenē vienkāršas un veselīgas ēšanas tradīcijas - piemēram, katru dienu apēdiet trīs dažādus augļus vai dārzeņus. Tas ļaus bērnam interesantā un rotaļīgā veidā paplašināt ne tikai savu ēdienkarti, bet arī izkopt garšas izjūtu,'' stāsta pediatre.


6. Ūdens lietošana
''Karstā laikā nav vēlams ūdeni aizvietot ar sulām, pienu vai jogurtiem - tas ir ēdiens. Jādzer ir ūdens vai viegla, nesaldināta tēja. Saldinātie dzērieni satur daudz cukura, un tas bērna organismam nozīmē tukšas un nevajadzīgas kalorijas, turklāt var veicināt šķidruma zudumu. Regulāra saldināto dzērienu lietošana ikdienā veicina zobu kariesa veidošanos, palielina liekā svara un aptaukošanās risku, vielmaiņas traucējumus, kā arī izmaina ēšanas paradumus,'' atzīmē Daira Brenča.

Vairāk lasiet portālā ''reitingi.lv''

Saistītas ziņas

news-img
14.07.2021.

Būt drošam par zarnu veselību

news-img
24.07.2021.

Ceļgalu sāpes un traumas

news-img
20.07.2021.

Mehāniskais spiediens noved pie varžacs

news-img
20.07.2021.

Iepazīsti savu gremošanas sistēmu

news-img
16.07.2021.

Vai uzticēties dzeramajam kolagēnam?

news-img
15.07.2021.

Karstajā laikā saudzē savu un tuvinieku sirdi!

news-img
13.07.2021.

Pārbaudi kuņģa un zarnu veselību

news-img
14.07.2021.

Kad pareizāk ir ēst svaigus salātus?

news-img
08.07.2021.

2. tipa cukura diabēts un insulīnterapija

news-img
05.07.2021.

Kā izvēlēties īsto sejas krēmu vasarai?

Visas ziņas