news-img

Publicēšanas datums: 30.04.2020.

Sagatavojies, mugura! Es strādāšu dārzā

Kā rīkoties, ja zini, ka dārza darbos visvairāk cietīs tava vājā vieta – mugura? Skaidro: Dr. med. Inese Blumberga, ''Veselības centrs 4'' neiroloģe, osteorefleksoterapeite.

Neroc stundām ilgi! Nesāciet uzreiz ar smagiem darbiem! Pati zinu, cik grūti to ievērot, ja acu priekšā jauks zemes gabaliņš uzrokams, bet – pirms ķeries pie lāpstas, drusku iesildi muskuļus ar kādu vieglāku darbiņu. Piemēram, sagrāb lapas! Pēc tam paroc, bet ne visas dienas garumā. Nedari vienu un to pašu vairākas stundas pēc kārtas – tā pārslogosi noteiktus muskuļus, kuri otrā dienā smelgs, kamēr citi būs palikuši neizkustināti. Diemžēl pat jauniešiem pēc pārstrādāšanās dārzā mugura sāp, jo ir vāja, netrenēta muskulatūra. Citiem savukārt ir šķība mugura, skolioze. Daži to zina, daži ne, bet visai droša pazīme ir tā, ka viens plecs atrodas augstāk par otru vai viena iegurņa puse vairāk izvirzīta. Ja tā ir, jau tā asimetriskajai mugurai lielu slodzi neliekam! Vislabāk darbus mainīt: stundiņu paroc, tad pagrāb lapas, tad pazāģē zarus, bet pēc tam atpūties – ieej iekšā, atlaidies uz muguras un piecpadsmit minūtes paguli. Un tad atkal turpini. Iekšā iesaku iet arī tāpēc, lai tu pēc strādāšanas ar slapju muguru nesēdētu ārā. Ja tevi tādu sasilušu appūtīs kāds saltāks ziemeļu brāziens, mugura ļoti sāpēs. Ja iekšā iet negribas, jo spīd saule, pauzītē vismaz uzvelc jaciņu, kas pasargās no straujas atdzišanas. Atceries – pavasaris ir viltīgs! Necel lielus smagumus, izdomā palīglīdzekļus, kā tikt galā ar lielāku svaru. Nerīkojies steigā pēc principa tūlīt un tagad, jo tad visbiežāk gadās kļūdīties. Labāk apdomājies – risinājums atradīsies.

  • Ja kaut ko nes, labāk smagumu sadalīt un nest abās rokās, lai slodze būtu simetriska – tātad labāk katrā rokā pa nelielam spainītim, nevis vienā viens un milzīgs.
  • Ja rušinies un ravē, nedari to rāpus – tad uz ceļiem ir pārāk liels spiediens. Arī tupus nav labi – lauž ceļus, bloķējas asins plūsma lielajos asinsvados. Iesaku šo darbu darīt puspietupienā ar noliekšanos, taču bez šķībām sānu kustībām, stiepjoties pa labi vai pa kreisi. Tā dabūsi radikulītu – nervu saknītes iespiedīsies starp skriemeļiem, sāksies iekaisums un sāpes. Šajā ziņā vēl ļaunākas ir rotācijas kustības. Klasisks piemērs: izceļu no automašīnas bagāžnieka mantas un griežos uz promiešanu.
  • Arī ravējot ievēro atpūtas pauzītes: piecelies, izstaipi kājas.
  • Kaut vai aizej un paņem ko dzeramu, jo nevajadzētu aizmirst, cik svarīgi ir fiziskas slodzes laikā uzņemt pietiekami daudz šķidruma.

Karstai vannai – nē! Tagad par to, ko darīt un ko nedarīt, ja visu iepriekš uzrakstīto esi laidusi gar ausīm, pārstrādājusies un mugura vakarā akūti sāp. Vispirms aizmirsti par karstu vannu! Ja neklausīsi un tomēr vannosies, sākumā jutīsi atvieglojumu, muskuļi atslābs, asinsvadi paplašināsies, bet turpmāko divpadsmit stundu laikā attīstīsies tūska. Ko tas nozīmē? To, ka otrā rītā no sāpēm pat no gultas nevarēsi izkāpt. Vai karsēties pirtī arī neiesaku? Pirts ir cita lieta, jo parasti pēc karsēšanās noskalojas ar vēsu ūdeni. Vēsums asinsvadus sašaurina, tad tūska nerodas. Vēsums un atvēsināšana vispār ir atslēgas vārdi, ja runa ir par līdzekļiem pret akūtām muguras sāpēm pēc neierastas slodzes, tāpēc iesaku sāpīgajai vietai uzziest kādu atvēsinošu (nevis sildošu!) ziedi vai uz īsu brīdi pielikt ko vēsu. Ne gluži ledu, bet, teiksim, dvielī ietītu pelmeņu paku no saldētavas. Bet tikai uz brīdi!

No medikamentiem pret sāpēm var lietot kādu pretiekaisuma, pretsāpju līdzekli. Aptiekā iedos ibuprofēnu, bet, ja tava vaina ir veca, hroniska, tad lieto nopietnāku medikamentu, kādi noteikti mājās tev jau ir. Ja redzi, ka krājumi izsīkst, laikus atjauno, sazvanot savu dakteri un lūdzot izrakstīt jaunu e-recepti. Tomēr ceru, ka šopavasar tev mugura pēc pārstrādāšanās dobēs nesāpēs. Tā kā daudziem ir vairāk laika, nav tās sajūtas, ka visi darbi jāsarauj pa sestdienu un svētdienu. Var darīt biežāk un mazāk – tas patiks gan tavai mugurai, gan ķermenim kopumā. Un prieks par darba rezultātu – uzplaukusi puķe vai ziedošs krūms – būs vislabākais antidepresants šajā daudziem nemaz ne tik vieglajā, bet gan nomācošajā dzīves posmā. Pirms tam nezāļojies! Ja jau zini, ka tev ir kāda muguras vaina – trūce vai protrūzija, pirms darbiem dārzā apliec muguras jostas daļā speciālo jostu vai korseti. Tā sniegs drošības sajūtu. Bet jau pirms strādāšanas sazāļoties ar pretsāpju līdzekļiem gan neiesaku! Tad sāpju slieksnis būs paaugstināts, tev maldīgi šķitīs, ka vari paveikt vairāk, bet faktiski izdarīsi daudz par daudz un tā sev kaitēsi vēl vairāk. Pirms ķeries pie lāpstas, drusku iesildi muskuļus ar kādu vieglāku darbiņu.

Visu rakstu lasiet žurnāla ''Ievas Veselība'' 2020. gada maija numurā

Saistītas ziņas

news-img
06.08.2020.

Satriec sāpes un atgūsti kustību prieku ar X-Wave triecienviļņu terapiju

news-img
05.08.2020.

Saule šovasar mūs pārāk nelutina – te ir, te nav

news-img
05.08.2020.

Asinsspiediens kļuvis augsts

news-img
05.08.2020.

Cik grūti ir norīt kobru un cik mulsinošs ir taisnās zarnas izmeklējums jeb kolonoskopija?

news-img
05.08.2020.

Kas ir dzemdes mioma?

news-img
30.07.2020.

Atkal pietūkušas kājas: ķirurģes padoms, ko darīt

news-img
27.07.2020.

Kāpēc sievietes un vīrieši lūdz palīdzību seksologam?

news-img
27.07.2020.

Kāpēc sēņu ēdieni var izraisīt diskomfortu kuņģī, un kā tās pagatavot veselīgāk?

news-img
27.07.2020.

Perimenopauze — hormonālas svārstības

news-img
24.07.2020.

Ultraviolētā starojuma aizsargapģērbs

Visas ziņas