Aizvērt
Veselības Centra 4 Himna

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Pieteikties jaunumiem

 

Raksti par medicīnu

Sākumlapa > Jaunumi > Raksti par medicīnu
Intervija: Ko īsti nozīmē ģimenes ārsts par pilnu maksu?
(05.11.2018)

 

 

Viena no maksas ģimenes ārstiem, kas nu jau 20 gadus strādā bez līgumattiecībām ar valsti, ir SIA “Veselības centrs 4” filiāles “Baltijas Vēnu klīnika” ģimenes ārste Karīna Vernere. Lai gan viņas pacientiem piekļuve pie daudziem valsts apmaksātiem labumiem ir apgrūtināta, dakterei ir pilns pieraksts teju mēnesi uz priekšu.

 

Tikai pa īstam neatkarīgs ģimenes ārsts var vislabākajā veidā kalpot savam pacientam – uzklausīt un skaidrot tik, cik nepieciešams, nodarboties ar profilaksi, sūtīt uz izmeklējumiem, kas pacientam ir vajadzīgi, un nebūt pārpūlējies un izdedzis, saņemot savam darbam neadekvāti zemu samaksu. Šie ir iemesli, kāpēc daudzi ģimenes ārsti nestrādā līgumattiecībās ar valsti.

 

Pēdējā laikā, kad ministrija daudz runā par ģimenes ārstu kvalitātes kritērijiem, skaidrojām, kādi tie ir maksas ģimenes ārstu gadījumā. Izrādās, tie ir visai atšķirīgi no Veselības ministrijas noteiktajiem. Maksas ģimenes ārstu kvalitāte ir galvenokārt vērsta uz pacientu veselību, bet ministrijas izvirzītie – uz valstij ērtāku ģimenes ārstu iejūgšanu pienākumos, kas ne vienmēr ir izpildāmi.

 

 

Vai atšķiras pilnas maksas ģimenes ārsta kvalifikācija?

 

Nē! Ģimenes ārsta sertifikāts ir absolūti vienāds gan maksas, gan līgumā ar Nacionālo Veselības dienestu (NVD) strādājošiem ārstiem.

 

Kas un cik maksā par pakalpojumu?

 

Maksas ģimenes ārsti pakalpojumus sniedz atbilstoši savam cenrādim (26 – 40 – 55 – 150 eiro par vizīti). Par pakalpojumu maksā pats pacients vai apdrošināšanas kompānija, ja ir atbilstošs līgums.

 

Vai šis ārsts var izrakstīt slimības lapu, nosūtīt uz izmeklējumiem, operācijām un tamlīdzīgi?

 

Maksas ģimenes ārsti sniedz pakalpojumus, ko paredz Latvijas ārstniecības likums. Šis ārsts var jebkuram pacientam, neatkarīgi no tā, pie kura ģimenes ārsta viņš ir reģistrēts, norīkot uz izmeklējumiem, izveidot terapijas plānu, izsniegt darba nespējas lapas, dažādas ar veselību saistītas izziņas, izrakstīt medikamentus un tamlīdzīgi. Maksas ģimenes ārsta pienākumos noteikti ietilpst ne tikai ārstniecība, bet arī profilakse. Es vienmēr savus pacientus informēju par vēlamajiem izmeklējumiem atbilstoši vecumam un dzimumam, valsts noteiktajām vēža skrīninga programmām.

 

Vai pacienti var saņemt valsts apmaksātus veselības pakalpojumus?

 

Jāsaprot, ka arī visu izmeklējumu un analīžu izmaksas gulstas uz pacienta pleciem, kā arī maksas ģimenes ārstam nav tiesības izrakstīt kompensējamos medikamentus, veikt bezmaksas vakcināciju bērniem valsts imunizācijas programmas ietvaros un tamlīdzīgi.

 

Bet, ja maksas ģimenes ārsts atklāj audzēju...

 

Diemžēl maksas ģimenes ārstam nav tiesības pacientu pieteikt arī Zaļā koridora valsts apmaksāto pakalpojumu saņemšanai.

Manuprāt, vajadzētu būt diagnožu grupām, tādām kā onkoloģija, kas ļautu arī maksas ģimenes ārstiem, ja viņi konstatē onkoloģisku slimību, šos pacientus nosūtīt uz valsts noteikto bezmaksas ārstēšanu.

 

Kā notiek tālākā ārstēšanās?

 

Tālāk tā ir pacienta paša izvēle, vai izmeklējumu gaitu paātrināt un apmaksāt no saviem līdzekļiem, vai to īstenot, sadarbojoties ar citu ģimenes ārstu, kas strādā līgumattiecībās ar valsti.

Taču jāsaprot, ka arī pie līgumattiecībās ar valsti strādājošajiem ārstiem viss nav bez maksas - ir pakalpojumi, tai skaita analīzes un izmeklējumi, kuri neietilpst valsts apmaksāto pakalpojumu sarakstā.

 

Tomēr, ja godprātīgs ārsts sapratīs, ka ar izmeklējumiem, ko sedz valsts, nepietiek, lai uzstādītu 100% diagnozi, vienmēr piedāvās pacientam veikt papildus diagnostiku par maksu. Ārsts pacienta vietā nedrīkstētu izlemt, vai viņam pietiks vai nepietiks naudas šiem izmeklējumiem. Ārstu uzdevums ir piedāvāt, jo Latvijā piedāvājumu klāsts ir ārkārtīgi plašs!

 

Nereti šis izmeklēšanas solis izpaliek un tāpēc pacienti nonāk pie maksas ģimenes ārstiem, kur diagnozes precizēšanai tiek “rakts” dziļāk un atklātas nopietnas slimības, kuras valsts piedāvātās medicīnas ietvaros nebija iespējams izdarīt.

 

Nosauciet būtiskākos kvalitātes kritērijus, ko izvēlas maksas ģimenes ārstu pacienti!

 

Ārsts mīl savu darbu, un viņam var uzticēties. Dažreiz jau vizuālais kontakts vēstīs pacientam, vai tas ir ārsts, ar kuru viņam izveidosies laba, uzticēšanās pilna sadarbība un savstarpēja sapratne.

 

Laiks un komunikācija

 

Ārsts pacientam var veltīt pietiekami daudz laika, problēmas būtību izrunāt, izprast un tajā iedziļināties. Pacienta un ārsta komunikācijā liela loma ir problēmas būtības izskaidrošanai, jo bieži vien nesapratne un pacienta līdzestības trūkums rodas tieši laika trūkuma dēļ.

Pilnvērtīga vizīte pie maksas ārsta ilgst vismaz 30 minūtes. Taču, ja nepieciešams, arī vairāk par 40 minūtēm. Ikdienā pieņemu 12 – 15 pacientus – gan bērnus, gan pieaugušos. Šī slodze aptuveni atbilst ģimenes ārsta praksei, kurā reģistrēti ap 700 pacientu.

Savukārt ārstiem, kas strādā līgumattiecībās ar valsti, vizītes ilgums ir stingri reglamentēts un tās laikā vēl jāpagūst izpildīt birokrātiski formulāri. Arī aprūpējamo pacientu skaits ir divkārt lielāks par optimālo – 1500, tāpēc dienā jāpagūst pieņemt vairāk pacientu nekā maksas ārstam.

 

Pieejamība akūtos gadījumos

 

Lai gan maksas ģimenes ārsti parasti nepraktizē akūtās stundas, tas nenozīmē, ka pacients netiek nokonsultēts vai pieņemts. Vismaz es cenšos būt maksimāli pieejama pacientam un rast iespēju palīdzēt, piemēram, ja neatrodos darba vietā, piesaistu kādu sev uzticamu un profesionālu kolēģi.

Protams, ārstam ir tiesības uz savu privāto dzīvi, bet, ja ir akūta situācija un cilvēks nezina, kā rīkoties, uzskatu, ka ārstam drīkst piezvanīt un pajautāt kā rīkoties. Ja dzīvība netiek apdraudēta, pacients var lūgt padomu ar e-pasta palīdzību.

Noteikti nav pieļaujama situācija, ka ģimenes ārsts nav sazvanāms vairāku dienu vai pat stundu garumā. Ja ārsts ir devies atvaļinājumā, komandējumā vai kādu citu iemeslu dēļ nav pieejams, jāatrod kāda alternatīva, jāpāradresē telefona zvans vai jāpārzvana pacientam. To arī sauc par cieņpilnu sadarbību starp ārstu un pacientu.

 

Ātra sadarbība ar kolēģiem

 

Gan akūtu situāciju gadījumā, gan vienkārši taupot pacientu laiku, ir labi, ja maksimāli daudz pakalpojumu var saņemt bez liekas kavēšanās. Tad iespēju robežās sadarbībā ar kolēģiem es organizēju darbu, un, pateicoties mūsdienu digitālajām iespējām, daudzu izmeklējumu rezultāti man ir pieejami drīz vien pēc to veikšanas, lai varētu uzsākt ārstēšanu maksimāli ātri.

 

Konsultēšanās ar kolēģiem, konsiliji

 

Ārsta darbā ļoti svarīga ir sadarbība ar kolēģiem. Ne velti sarežģītos gadījumos tiek sasaukts konsilijs, kad ārstu grupa apspriež konkrēto gadījumu un pieņem lēmumu par ārstēšanu. Savstarpējās sarunās dzimst neatkarīgie viedokļi no cita skatu punkta, kas ir vērā ņemami pat pacientu neredzot.

 

Nodrošina plašāku pakalpojumu klāstu

 

Nepieciešamības vai akūtu situāciju gadījumā maksas ģimenes ārsti drīkst veikt un arī veic analīžu noņemšanu, injekcijas un procedūras, taču, jārēķinās, ka tas būs par papildus samaksu atbilstoši cenrādim. Ja ģimenes ārsta privātprakse atrodas medicīnas centrā, tad parasti tiek iesaistīti citi speciālisti.

Ārsti pieejami mājas vizītēs. Maksas ģimenes ārsti vai īpaši mājas vizīšu dienesti par atbilstošu samaksu dodas mājas vizītēs, ir pieejami dažādi ārsta pakalpojumi mājās gan darbdienās, gan brīvdienās.

 

Ko jūs novēlētu valsts ģimenes ārstiem?

 

Vēlētos novēlēt, lai valsts ģimenes ārstiem būtu iespēja vairāk laika atvēlēt pacientam. Turklāt šī problēma būtu jārisina valdībai. No šādas pozitīvas komunikācijas būs arvien vairāk apmierinātu pacientu, un arī ārsti justos novērtētāki un vajadzīgāki.

 

Bieži vien ārstam “nolaižas rokas”, jo veselības problēma netiek atrisināta ne jau tāpēc, ka pacientam netiek izrakstītas atbilstošas zāles vai nozīmēta terapija, bet tāpēc, ka nepietiek laika ar pacientu izrunāt šīs problēmas būtību, nopietnību, diagnostikas un ārstēšanas nepieciešamību. Pacients aiziet mājās un 99,9 % gadījumu neizpilda ārsta norādījumus. Vai problēma ir atrisināta – nē, vai pacients ir apmierināts – nē, vai ārsta – pacienta sadarbība bijusi efektīva – nē. Tādējādi mūsu sabiedrība kļūst arvien slimāka un slimāka, un nereti pie tā tiek vainots ģimenes ārsts...

 

Mūsu darbā ir ļoti svarīgas nianses. Arī okeāna laineris “Titāniks” nogrima, jo ātrums bija nedaudz par lielu, ledusgabalu ieraudzīja nedaudz par vēlu. Rezultātā milzīga avārija! Tāpēc arī ārstam ir vajadzīgs laiks un pacienta līdzestība.