Par to, cik būtiska bērniem ir pareiza runas attīstība, šķiet, nevienam šaubu nav. Tā ir tieši saistīta ar bērna kognitīvo, emocionālo un sociālo attīstību, ar to, kā bērns varēs vēlāk dzīvē īstenoties, iejusties sabiedrībā, galu galā – cik kvalitatīva un laimīga būs viņa dzīve pieaugušā vecumā.
Problēmas, kas saistītas ar runas attīstību, ir aktuālas, jo tās var ietekmēt bērna spēju komunicēt, mācīties un veidot attiecības ar citiem.
Mūsdienās ir palielinājusies nepieciešamība pēc agrīnas diagnostikas un iejaukšanās, jo arvien vairāk bērnu saskaras ar runas un valodas attīstības aizturēm vai traucējumiem. Bieži vien vecāki nespēj izprast un novērtēt, vai bērna runa attīstās pareizi un vecumam atbilstoši, vai tomēr jāmeklē speciālista palīdzība. Uz vecāku jautājumu, vai gaidīt un paļauties, ka neskaidra runa izzudīs pati no sevis, speciālisti atbild noraidoši, īpaši par stereotipu, ka jāgaida līdz piecu gadu vecumam. Vizbiežāk tad jau būs nostiprinājusies negatīva runas pieredze.
Novērtēt situāciju un jau agrīni ieraudzīt atsevišķas iespējamās runas attīstības problēmas var mazuļiem jau zīdaiņa vecumā. Audiologopēds ņem vērā vairākus svarīgus attīstības aspektus, lai agrīni noteiktu potenciālas problēmas ar dzirdi, runas un valodas attīstību, kā arī orālās motorikas prasmēm. Jāuzsver, ka agrīna diagnostika un terapija var ievērojami uzlabot bērna attīstību un sekmēt veiksmīgu runas un valodas apguvi.
Dzirdes funkciju. Dzirdes attīstībai ir būtiska nozīme valodas un runas attīstībā. Audiologopēds novērtē zīdaiņa reakciju uz dažādiem skaņas stimuliem (vecāku balsi, rotaļlietu skaņām, grabuļiem un citiem akustiskiem signāliem). Ja pastāv aizdomas par dzirdes traucējumiem, audiologopēds var rekomendēt papildu izmeklējumus Latvijas Bērnu dzirdes centrā.
Orālās motorikas un rīšanas funkciju. Audiologopēds novēro zīdaiņa orālās motorikas attīstību, kas ir saistīta ar ēšanu, zīšanu un vēlāk runas kustību kontroli. Piemēram, grūtības zīst, norīt vai pāriet uz cietāku pārtiku var būt indikācija orālās motorikas traucējumiem, kas vēlāk var ietekmēt runas attīstību.
Kustības un reakciju uz sociāliem un verbāliem stimuliem. Audiologopēds novēro, vai bērns reaģē uz cilvēka balsi, īpaši vecāku un aprūpētāju balsi, vai skatās uz seju, kad ar viņu runā. Tiek vērtēts, vai bērns veido acu kontaktu, smaida, vai reaģē uz sociālām izpausmēm, jo šie ir svarīgi komunikācijas un valodas apguves prasmju rādītāji.
Pirmās verbālās un neverbālās komunikācijas pazīmes. Audiologopēds novērtē, vai zīdainis producē skaņas, piemēram, lallina vai gugina, veido dažādas skaņu ķēdes (balss spēles), kas ir pirmsrunas posms. Tas liecina par to, ka bērna dzirdes un balss sistēma darbojas un attīstās normāli. Tāpat tiek novērota bērna spēja izmantot žestus, piemēram, rokas pacelšana, kad viņu ceļ rokās, vai mīmikas izteiksmes, kas ir svarīgi agrīni komunikācijas elementi.
Attīstības atbilstību vecumam. Audiologopēds novērtē, vai bērna attīstība atbilst vecumam, piemēram, vai bērnam ir atdarināšana, sociālais smaids, gugināšana, lallināšana. Šie aspekti ir cieši saistīti ar runas un valodas attīstību. Ja zīdainim ir aizkavēta attīstība, audiologopēds var rekomendēt agrīnu terapiju vai tālāku izmeklēšanu, lai noskaidrotu iemeslus un mazinātu riskus.
Agrīns audiologopēda novērtējums ir svarīgs, jo tas palīdz laikus atklāt dzirdes, orālās motorikas vai komunikācijas problēmas, kas var ietekmēt turpmāko runas un valodas attīstību, kā arī uzsākt agrīnu terapiju, ja tāda nepieciešama. Tāpat būtiska ir vecāku izglītošana un viņiem sniegtais atbalsts, lai viņi varētu efektīvi veicināt bērna attīstību mājas vidē, izmantojot audiologopēda rekomendācijas un ieteikumus.
Pēdējos gados bērniem arvien biežāk tiek diagnosticēta valodas un runas attīstības aizture vai traucējumi. Daudz tiek runāts par to, ka digitālās tehnoloģijas un ierīču pārmērīga izmantošana var ietekmēt bērnu verbālo komunikāciju, jo bērni arvien mazāk komunicē ar pieaugušajiem un vienaudžiem klātienē, un tas var veicināt valodas attīstības aizturi. Mijiedarbība un verbāla komunikācija ir ļoti būtiska agrīnā vecumā. Diemžēl šī mūsdienu realitāte rada arī nepatīkamas un nevēlamas sekas: bērniem, kuriem ir grūtības ar runu un valodu, bieži novērojama agresivitāte, pašvērtējuma problēmas, runas traucējumi ietekmē viņu spēju mācīties un sekot līdzi mācību vielai, viņi var izjust izolāciju vai grūtības iesaistīties vienaudžu grupās. Tāpat runas traucējumi var izraisīt emocionālus traucējumus, piemēram, trauksmi vai depresiju, īpaši, ja bērns jūtas nesaprasts vai izsmiets.
Vēlreiz jāuzsver, ka agrīna diagnostika ir ļoti svarīga, lai veiksmīgi risinātu valodas un runas problēmas un nodrošinātu bērna attīstību. Audiologopēda apmeklējums ir būtisks bērna runas un valodas attīstības nodrošināšanai un problēmu risināšanai. Audiologopēds ir profesionālis, kas palīdz agrīni identificēt un novērst iespējamās grūtības vai attīstības aiztures.
Audiologopēds var agrīni atpazīt runas un valodas traucējumus, piemēram, skaņu izrunas problēmas, valodas attīstības aizturi vai komunikācijas grūtības. Agrīna iejaukšanās ir svarīga, jo tā ļauj risināt problēmas, pirms tās kļūst par ilgstošu un nopietnu traucējumu, kas var ietekmēt bērna attīstību un mācīšanās spējas.
Audiologopēds var izstrādāt individuālu terapijas plānu, lai veicinātu valodas un runas attīstību. Dažiem bērniem runas attīstība var būt lēnāka vai atšķirīga no vienaudžiem. Audiologopēds palīdz attīstīt bērna spēju izprast un lietot valodu, uzlabojot vārdu krājumu, izrunu un komunikācijas prasmes. Bērniem bieži ir grūtības ar noteiktu skaņu izrunāšanu, piemēram, ''r'', ''l'', vai ''s''. Nepareiza izruna var turpināties, ja netiek veikta korekcija, un var ietekmēt bērna pašvērtējumu un komunikāciju.
Audiologopēds var strādāt ar bērnu, lai koriģētu šīs izrunas kļūdas un veicinātu pareizu skaņu lietošanu. Ja bērnam ir grūtības izteikties vai komunicēt, tas var radīt sociālās un emocionālās grūtības.
Audiologopēds palīdz bērnam uzlabot komunikācijas spējas, kas veicina pozitīvu sociālo un emocionālo attīstību.
Bērni ar attīstības traucējumiem, piemēram, autiskā spektra traucējumiem, valodas attīstības aizturi, disleksiju vai dzirdes traucējumiem, var piedzīvot nopietnas grūtības valodas un runas attīstībā. Audiologopēds specializējas šādu bērnu vajadzībās, izmantojot pielāgotas metodes, lai veicinātu viņu spēju izteikties un komunicēt.
Audiologopēds ne tikai strādā ar bērniem, bet arī sniedz vecākiem informāciju un ieteikumus, kā veicināt runas attīstību mājas vidē, palīdz vecākiem saprast, kādi vingrinājumi vai aktivitātes var palīdzēt, un kā atbalstīt bērna runas un valodas attīstību ikdienā.
Runas terapijas metodes ir ļoti dažādas. Var izmantot gan pieskārienus (tauriņveida masāža zīdaiņiem), gan sejas un mutes zonas logopēdisko masāžu (C. Morales metode), gan logopēdisko zondu masāžu, gan logoritmiku runas un ritma izjūtas veidošanai. Palīgā var ņemt attīstošās rotaļlietas (redzes, dzirdes, taustes stimulācijai) un izmantot miofunkcionālos vingrinājumus (artikulācijas aparāta – lūpu, mēles, aukslēju un žokļa – vingrinājumi) rotaļu un spēļu veidā, gan fonopēdiskos jeb balss vingrinājumus pareizas gaisa plūsmas veidošanai runas brīdī, gan grafomotoros vingrinājumus smalko motoro iemaņu nostiprināšanai. Audiologopēds var strādāt arī ar mūsdienās tik pazīstamu metodi kā teipošana - logopēdisko teipošanu. Ja nepieciešams, tiek piesaistīti arī citi speciālisti, lai veicinātu bērna fiziskās un garīgās veselības un funkcionālo spēju maksimālu attīstību. Speciālisti pielieto arī Novafon iekārtu (akustisko viļņu lokāla vibroterapijas iekārta), kas sekmē instraorālās terapijas efektivitāti.
Mūsdienās neatņemama audiologopēda darba terapijas metode ir miofunkcionālā terapija. Miofunkcionālā terapija ietekmē lūpu, mēles, vaigu un sejas muskuļu attīstību un funkcijas – runu, elpošanu, košļāšanu un rīšanu. To var izmantot diagnostikas un preventīvās terapijas nolūkos, kā arī ārstēšanai situācijās, kad šīs funkcijas ir traucētas vai izmainītas. Miofunkcionālā terapija ir efektīva ne tikai maza bērna vecumā, bet arī vēlāk, kad aktuāls ir jautājums par sakodiena ortodontisku korekciju sadarbībā ar ortodontu.
Viena no jaunākajām metodēm, kas tiek veiksmīgi pielietota arī audiologopēdijā, ir Barboleta metode, kuras pamatā ir līdzsvara platforma. Tā ļauj bērnam mācīties kustībā. Barboleta platforma palīdz komunikācijas veicināšanai, valodas attīstībai, dažādu mācību priekšmetu un jaunu jēdzienu apguvei, atmiņas un uzmanības koncentrēšanai, motorikas uzlabošanai un koordinācijas veicināšanai.
Barboleta metodes speciālisti izmanto specializētas līdzsvara platformas. Ar Barboleta metodes palīdzību bērns ātrāk un produktīvāk apgūst mācību vielu - tiek maksimāli koncentrēta uzmanība. Tiek stimulētas abas smadzeņu puslodes. Ar līdzsvara platfromas palīdzību tiek maksimāli fokusēta bērna uzmanība, dota iespēja labāk atcerēties. Jāņem vērā, ka platforma neārstē, bet gan palīdz uzlabot koncentrēšanās spējas.
Barboleta līdzsvara platforma ir radīta ar mērķi nodrošināt efektīvu un precīzu mācību metodi, kas atbilst mūsdienu bērnu vajadzībām. Līdzsvara platforma ir īpaši noderīga kustīgiem, nemierīgiem bērniem ar vāju uzmanību, kā arī nemotivētiem bērniem. Šo metodi var izmantot bērniem no 1,5 gada vecuma. Audiologopēdijā līdzsvara platformu izmanto jaunu jēdzienu, burtu, skaņošanas, vārdu analīzes un sintēzes, lasīšanas, vārdu dalīšanas zilbēs, stāstījuma veidošanas, teikuma struktūras, gramatisko formu pareizas veidošanas apgūšanai. Ar Barboleta platformas palīdzību var trenēt pareizu izrunu, atmiņu, uzmanības, domāšanas procesus utt.
Izmantojot Barboleta metodi, audiologopēds pielāgo uzdevumus katra bērna individuālajām vajadzībām, lai sasniegtu optimālus rezultātus, apvienojot kustību un līdzsvaru ar dažādiem valodas, artikulācijas u.c. treniņiem.
''Veselības centrs 4'' filiālē ''Bērnu veselības centrs'' pieejami gan Nacionālā veselības dienesta (NVD) jeb valsts apmaksāti, gan maksas pakalpojumi.
Publicēts: 30.10.2024