news-img

Publicēšanas datums: 26.11.2021.

Neveselīgie miega un uztura paradumi ietekmē kopējo veselību un labsajūtu

40% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka viņu neveselīgie miega un uztura paradumi ietekmē gan kopējo veselību, gan labsajūtu - katru rītu tie saskaras ar grūtībām pamosties un pa dienu jūtas pastāvīgi noguruši. Gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju (47%) uzskata, ka to uztura paradumi ir neveselīgi. Izpratni par veselīgu dzīvesveidu skaidro ''Veselības centrs 4'' un ''Capital Clinic Riga'' ģimenes ārste Dārta Geižāne.

''Izpratni par veselīgu dzīvesveidu veido četri galvenie stūrakmeņi - ik dienu tas ir sabalansēts uzturs, pietiekama un adekvāta fiziskā slodze, veselīgs miegs un nepieciešamā ūdens daudzuma uzņemšana. Tiklīdz kāds no šiem principiem netiek ievērots, ilgtermiņā tas atstās negatīvu iespaidu uz organismā notiekošajiem procesiem, pašsajūtu, kā arī var sekmēt dažādu slimību attīstību. Piemēram, sirds-asinsvadu slimības, cukura diabētu, aptaukošanos. Arī psihoemocionālā labsajūta un garastāvoklis tiek negatīvi ietekmēts,'' uzsver Dr. Dārta Geižāne.

Dr. Dārta Geižāne norāda, ka miega traucējumi ir problēma, kas ieņem stabilu pozīciju biežāk sastopamo pacientu sūdzību sarakstā, ar kādām tie vēršas pie ārsta. Lai nervu sistēma varētu pilnvērtīgi atjaunoties, tai ir nepieciešams miera periods, kura laikā mazinās uztveramo impulsu un kairinājumu intensitāte. Nepilnvērtīgs miegs ilgtermiņā sekmē garastāvokļa svārstības un hroniska noguruma attīstīšanos, mazina fiziskās slodzes toleranci. Kopsummā tas rezultējas dzīves kvalitātes un produktivitātes kritumā, uzsver ārste. Tāpat samazinās paredzamie veselīgi nodzīvotie gadi - ja papildus neveselīgam uzturam, neuzņemsim pietiekami daudz ūdens un neveltīsim laiku kvalitatīvam miegam, vecumdienās saskarsimies ar dažādām veselības problēmām.
Cilvēks, kurš nav izgulējies, grūtāk uztver informāciju un tās kontekstu, lēnāk reaģē uz kairinājumiem, kā arī, klausoties citu runātajā, miega badā biežāk uztvers tieši negatīvas nokrāsas vārdus un frāzes. Mazinās arī spēja uztvert jaunu informāciju un ''noglabāt'' to atmiņā, tiek ietekmēta kognitīvo spēju kapacitāte un sociālās mijiedarbības spēju kvalitāte. Risinājums - rūpēties par savu miegu un sakārtot miega higiēnu. Būtu jāietur stabils gulētiešanas un celšanās režīms, guļamistabai jābūt klusai, tumšai, ērtai un labi vēdinātai. Vismaz stundu vai divas pirms miega ir nepieciešams mazināt impulsus - izvairīties no televizora skatīšanas un viedierīču lietošanas, augstas intensitātes fiziskajām aktivitātēm un sātīgām maltītēm.

Aptauju par cilvēku ieradumiem veikusi un informāciju par moderno tehnoloģiju radītajām iespējām veselīga dzīvesveida atbalstam sagatavojis ''Samsung Electronics Baltics''. Piemēram, jaunākās paaudzes viedpulksteņos Galaxy Watch4 ir iestrādātas plašas funkcijas  - BioActive sensors palīdz kontrolēt asinsspiedienu, diagnosticēt ātriju fibrilāciju (AFib) jeb stāvokli, kad sirds sitas neregulārā ritmā, mēra skābekļa līmeni asinīs, veic miega kvalitātes un ķermeņa sastāva analīzi. Analizējot ķermeņa sastāvu, iespējams iegūt informāciju par skeleta muskuļu apjomu, ķermeņa tauku procentu, ūdens daudzumu, vielmaiņas ātrumu jeb to, cik kalorijas dienā nepieciešams uzņemt, neņemot vērā fizisko aktivitāšu apjomu. Katru reizi veicot mērījumus, viedpulkstenis sagatavos izvērstāku pārskatu par rādītājiem, sniedzot ieteikumus, kam būtu jāpievērš uzmanība. Savukārt, ja rādītāji noteiktā laika periodā neuzlabojas, svarīgi ir konsultēties ar ārstu.

Saistītas ziņas

news-img
21.01.2022.

Hialuronskābe ādas kopšanā pret novecošanos: skaidro dermatoloģe

news-img
23.01.2022.

MonaLisa Touch lāzerprocedūras – sievietes intīmajam komfortam

news-img
12.01.2022.

Pret sāpēm mugurā – blokāde

news-img
24.01.2022.

Iesnas jeb rinīts: seši soļi cīņā ar tekošo degunu

news-img
12.01.2022.

Ikgadējā vizīte pie ginekologa - ar lielu nozīmi

news-img
20.01.2022.

Kolorektālais vēzis. Vides, diētas un zarnu mikrobioma loma tā attīstībā

news-img
14.01.2022.

''Veselības centrs 4'' endokrinoloģe Jeļizaveta Sokolovska - diabētiskās nefropātijas pētījuma vadītāja

news-img
11.01.2022.

Kāpēc jūrnieku veselības pārbaudes ir tik stingras? Kas ir Norvēģijas sertifikāts

news-img
13.01.2022.

Izēšanās un pēcsvētku laiks. Uztura speciālista ieteikumi

news-img
11.01.2022.

Sāpes: neignorē un neļauj tām ieilgt

Visas ziņas